Průvan v bodovém systému i odstranění některých dosud platných nelogičností přineslo dnešní schválení senátní novely silničního zákona s pozměňovacími návrhy poslance VV Stanislava Humla.
Za vážnější přestupky zaplatí řidiči více body, mírnější porušení jim policisté odměří menším počtem. „Vzhledem k tomu, kolik vážných nehod způsobuje špatné předjíždění, je dobře, že za předjíždění na nedovolených místech bude nově sedm trestných bodů namísto dnešních pěti. Stejně důležité je, že se alkohol za volantem nebude řešit blokově,“ vypichuje Stanislav Huml. Podle jeho slov bude dál platit zákaz předjíždění cyklistů na křižovatce, přestože jeden z pozměňovacích návrhů chtěl tuto naši výjimku z Vídeňské úmluvy zrušit.
O tom, že zimní gumy můžou být pro řidiče napříště od začátku listopadu do konce března povinné, už se v médiích psalo, a dnešní hlasování tuto novinku potvrdilo. Méně se ví, že díky iniciativě poslance Humla se uleví hasičům. Sněmovna totiž schválila jeho návrh, který prodlužuje lhůtu, kterou mají na to, aby opatřili svůj vozový park zimními pneumatikami. „Do problému by se dostali zejména dobrovolní hasiči. Paradoxně cena zimních gum často přesahuje hodnotu jejich často desítky let zastaralých aut. Získali čas na kompletní přezutí deset let,“ vysvětluje poslanec.
Se schválenou silniční novelou končí i přetrvávající absurdita, která se týkala Horské služby. Dodneška totiž tito záchranáři nesměli svážet zraněné na skútrech a rolbách a hrozily jim nejen vysoké pokuty, ale i případná trestní stíhaní. „Nyní získali výjimku, která posvěcuje, že můžou lidi svážet na „palťáku“ u skútru nebo v nákladním prostoru u rolby,“ popisuje Stanislav Huml, který je kromě toho rád, že prošel jeho pozměňovací návrh, aby městská policie nemusela opatřovat úseky měřené rychlosti cedulemi. „Tento bod byl trochu kontroverzní, ale jsem rád, že je schválený. Když už jednou strážníci kompetenci měřit rychlost dostali, neměla být omezovaná. Řidiči musí dodržovat předpisy všude,“ tvrdí poslanec, který je se schválenou podobou zákona spokojený.
Jediné slabší místo čerstvě odhlasovaného zákona vidí Stanislav Huml v tříměsíční lhůtě, kterou má obsáhnout jedno společné přestupkové řízení. V něm policisté můžou s řidičem projednat hned několik jeho přestupků, které za tuto dobu udělá. „Od kdy ty tři měsíce platí? Před začátkem přestupkového řízení nebo po něm? Toto mohlo být v zákoně konkrétněji určeno,“ dodává poslanec Stanislav Huml.
Převzato z Parlamentních listů 6.2.2011 20:28